חודש שבט – רבי שלמה קרליבך

חלק א'

אני רוצה למסור לכם תורה מהאישביצר, זה כל-כך עמוק, אני לא בטוח שאני מעביר את זה בצורה מספיק עמוקה. ברור שזו תורה מהפשיסחר, בגלל שגם ר' צדוק הכהן אומר את אותו הדבר. זה לימוד מדהים.

לעיטה

מה זו לעיטה? לעיטה באה מלשון להלעיט את עצמי. אין לי זמן ללעוס. יש בי תאווה כל כך גדולה, עד כדי כך שאני מלעיט את עצמי, ללא לעיסה. אני לא רוצה לבזבז זמן על וללעוס. אני פשוט דוחף. געוואלד.

למה אנו לועסים?ללעוס זה לעבד משהו כדי שיתאים לרמה שלי. לגודל שלי.

כדי להתאים את האוכל לעיכול במעיים אנו לועסים. חייבים ללעוס.


ריטריט מדיטציה יהודית בנהריה

  • מוזיקה
  • אוכל בריא
  • חווית גופנפש לא רגילה

054-8048602 מרים


אור גדול יורד מהשמים. אנו לא אמורים ללעוס את האור. לעיטה אומרת שאני כל כך רוצה את האור של ה', שאני לא רוצה שה' ייתן לי מהאור שלו בכמות הנכונה לי. אני פשוט רוצה את כל האור של ה'.

מה כל הרעיון של בכורה? הבכור מקבל שני חלקים מהירושה. הבן הראשון זה משהו. השני זה כבר במסגרת הטבע. אני כבר יודע מה זה להביא ילדים לעולם. זה כמו ללעוס. אבל הבכור… געוואלד.

אש מהשמיים

הסוכוצ'ובר היה החתן של הקוצקר. אמו, עד שנולד,חשה עם צירי לידה במשך שלושה ימים. לכן, אביו של הסוכוצ'ובר הלך לקוצקר,כדי לשאול איך אפשר לזרז את הלידה. הקוצקר ענה לו – תביא מניין חסידים לחדר של היולדת ותגיד להם למלא את החדר בעשן. כאשר יהיה הרבה עשן היא תתחיל להשתעל והשיעול, יזרז את הלידה. כמובן שהוא לא לקח סתם חסידים, הוא לקח את גדולי הדור שהיו שם. כשהם עישנו זה היה כמו הכהן הגדול שמקטיר קטורת בקודש הקודשים.

הם עישנו, ואז, פתאום ממש יוצאת "אש". הם הרגישו שממש בוערת אש בחדר. היה זה הרגע המדויק בו נולד הסוכוצ'ובר. ממש אש ירדה מהשמיים.

חורף

מה ההבדל בין חורף לקיץ? חורף זה כשה' נותן לי כל-כך הרבה עומק , כל-כך הרבה חיות , התקופה בה ה' מכניס כל כך הרבה חיות בטבע. לטבע אין כלים לקבל את כל האור הזה. לכן הטבע נראה כאילו שהוא מת לגמרי. כי לטבע אין כלים להראות כלפי חוץ את מה שה' מכניס בשורשים בתקופת החורף. לחיצוניות ממש אין כלים לזה.

כשאני רוצה לגלות למישהו את מסתורי לבי, אני חייב לעבד עבורם את הסיפור לפי הגודל שלהם. לפי הקיבולת שלהם. אבל אם יש לי חבר שאפשר לספר לו את הכל כמות שהוא, אפשר לעשות את זה בתוך שניה או פחות.

אני ה' שנמצא אתכם במצרים

ממש מדהים. מה קרה לנו כשהיינו עבדים במצרים? מבחוץ היינו עבדים. ממש מתים. אבל אתם יודעים מה קרה לנו מבפנים? אתם יודעים מה קרה לנו מבפנים? פנימיות, פנימיות!

האישביצר מסובב את הדברים בצורה מדהימה. ההסבר המקובל הוא שכאשר ה' אמר לנו בהר סיני, "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים", הכוונה היא: אני אלוקים שהגשים את הנס והוציא אתכם ממצרים. אבל זה הרבה יותר עמוק מזה, אני ה' אשר הייתי אתכם במצרים.

אתם יודעים מה קרה לנו בפנים, בזמן שהיינו במצרים? הקדושה והעומק שה' נטע בקרבנו בזמן הזה היו כל כך עמוקים. לא היה לזה שום קשר עם החצוניות. בחוץ הם היו לגמרי עבדים. לגמרי שבורים ורצוצים. אבל מה שכל יהודי קיבל בפנים. ההעצמה הפנימית של כל יהודי הייתה עצומה.

אני רוצה להבהיר את זה בצורה מאד ארצית. מה יהודי מקבל בסיביר? איזו מן יהדות הוא מקבל? אתם יודעים מה סיפר לי אברהם שיפרין (יהודי שהיה בסיביר 14 שנים)? הוא אמר לי: אני יכול ללמוד כל החיים בישיבות הכי טובות בעולם, אבל אני לא אקבל, אלפית מהיהדות שיהודי מקבל מלשבת בסיביר ולחלום על ארץ ישראל.

להוציא את היופי הפנימי שלנו אל החוץ

לפי האישביצר, אתם יודעים מה ה' אמר לנו כשהוא נתן לנו את התורה? אני נתתי לכם את הכלי להכיל את שנתתי לכם במצרים. ה' הוציא אותנו ממצרים באביב, מצד אחד זה מאד יפה, ומצד שני זה קצת עצוב. החיצוניות לא יכולה להיות עמוקה כמו הפנימיות. אבל אתם יודעים מה זה אומר לצאת ממצרים? לצאת ממצרים לא אומר רק לצאת ממצרים. בליל הסדר ה' נותן לנו כוח להוציא אל הפועל מה שהוא נתן לנו בפנימיות.

להיות מחובר

חברים יקרים, אני מגלה לכם את עומק העומקים. לפעמים אתה יכול להיות קרוב למישהו, ולכמה דקות, אתה חושב שאתם הכי קרובים בעולם. ובכל זאת, אין לו שום קשר אל החיים שלך. מה קורה לרוב האנשים? הם מגיעים לירושלים, הם הולכים לכותל, הם חשים תחושות עצומות, אבל אין לזה קשר אל חיי היומיום שלהם. ביומיום הם מנותקים מזה.

הצדיק נותן לך כלים

צדיק נותן לך כלים. כדי שהחיצוניות שלך תהיה כלי לפנימיות שלך. מה קורה לרוב האנשים? בפנים הם מדהימים. אבל החיצוניות שלהם אינה כלי להוציא אל הפועל את הפנימיות שלהם. אז הפנימיות שלהם הולכת לאיבוד. האישביצר אומר: ברגע שיצאנו ממצרים, עשינו למשה רבנו כל כך הרבה צרות, עשינו הכל לא נכון.

במצרים אף פעם לא עשינו טעויות. מדוע? במצרים הכל היה בפנימיות. בפנים אתה לא טועה.

הפנים יוצא אל החוץ(מהכוח אל הפועל)

מתי אנשים מתגרשים? בלי לומר דבר רע. אחרי החתונה או לפני? מישהו אמר לי שהוא היה רוצה להתגרש לפני שהוא מתחתן. למה להרוס את זה אחרי? טוב, זו רק בדיחה. אבל אתם יודעים מה זה? מה זה נישואים? נישואים זה לחבר את החוץ אל הפנימיות. הפנימיות היא בסדר. בפנים אני יכול להתחבר. החיצוניות, זה חיי השגרה. נטילת ידיים וצחצוח שיניים. החוץ זה המשמעות של הקיץ. הקיץ מסמל את הפנימיות היוצאת אל החוץ.

 

Similar Posts

One Comment

השאר תגובה