בית מדרש "תורת אימך"

בית מדרש לרוחניות האישה היהודית המתחדשת.

האישה בדורנו אינה האישה לפני כמה מאות שנים. גם התפקידים שעומדים מול האישה בדורנו שונים בהרבה מהתפקידים של פעם.

אם פעם לכבס היה לוקח יום שלם, לרדת לנהר ולקרצף בידיים, היום זה לוקח חמש דקות.

גם הפסיכולוגיה וההתמודדות הנדרשת מהאישה בימינו שונה מבעבר. אם פעם נשים היו חולקות את העול הפיזי והנפשי , כיום הן מתמודדות כל אחת עם עול שונה, עם מסגרת חיים שונה ועם מצב כלכלי שונה, ולכל העול הפיזי שהן סוחבות מצטרף עול הבדידות, כי לא תמיד הן מוצאות אשת סוד לחלוק איתה את עול החיים, ברמה שהיא תבין. פעמים רבות, חברה תומכת או פסיכולוגית תנסה להסביר לך למה כך טוב יותר, במקום פשוט להיות במקום הכאב ביחד, לשאת את הכאב ביחד. הפחד מביקורתיות והשיפוטיות מהחברה, גורמת לנשים לחשוף פחות את מה שהן עוברות. ואין את הפתיחות הטבעית שנוצרה בין נשים בזמן שרוב החיים הן היו ביחד, כיבסו ביחד, הלכו לשדה או לבאר ביחד ועוד.


ריטריט מדיטציה יהודית בנהריה

  • מוזיקה
  • אוכל בריא
  • חווית גופנפש לא רגילה

054-8048602 מרים


בעבר הפחות רחוק היה מקובל שנשים יטפלו בילדים ובבישולים, והגבר יהיה אחראי על הפרנסה. וכך כתוב עד היום בכתובה הנחתמת ע"י האיש בחתונה, שם הוא מתחייב לדאוג לצרכים הגופניים הנפשיים והכלכליים של אישתו ומשפחתו.

אני יכולה לדמיין די בקלות, כיצד אישה שכל מהותה, לשאת הריון וללדת שזו עבודה מספיק קשה, קמה די בנחת, מתוך חיי רוח של הודיה לה' יתברך, מכינה ארוחת בוקר בנחת , חושבת מה תכין בהמשך היום, וכל זה ללא דיסאוננס שגם אם חסר פרנסה, אולי באחריותה, ללכת ולשפר את המצב, וללא תרעומות על בעלה שיעשה את מלאכתו נאמנה, ואם חסר כנראה שזו גזירה משמיים, ונסתדר עם מה שיש, כמו בעבר.

וכך תוך כדי שהיא מניקה או מבשלת ומכבסת היא מדברת עם בורא עולם על כל מה שחסר, ועל חינוך הילדים ועל הצרות של העולם וכיו"ב. מכך נגזרו כל ההלכות הנוגעות לאישה והמסגרת המורידה ממנה את עול השלוש תפילות ביום ועוד. מה גם שהאישה מתוקף נתוני הבריאה שלה מחוברת הרבה יותר למודעות העצמית שלה, לחשיבה עמוקה ולתפילה.

אך מה קורה כאשר למשוואה נכנס עולם שלם שדורש מהאישה, לתמרן בין פרנסה, (כי על הגבר ללמוד תורה במקום לפרנס, עניין שלא היה אצל אבותינו עד לפני מאה שנה. כל אבותינו, כולל רבותינו הגדולים, עבדו ופירנסו ככל יכולתם, ולמדו תורה בלילה על חשבון שעות השינה) לבין גידול הילדים ושמירה על סדר הבית וכל זה ללא תמיכה של אם או חמות כמו בעבר וללא שום זמן ונחת לעצמה.

היכן נשאר לה מקום לחשיבה עמוקה והתחברות אל עומק הנשמה שלה?

הרי כל עניין עיסוק התורה הינו בשביל ליצור כלים להתמודדות עם קשיי החיים. התורה היא מתיקות החיים. התורה היא זו שנותנת לי כלים כדי לא לכעוס על הילדים או כדי לקבל הכל באהבה כאשר זה מחוץ לשליטתי. ואם אני לא לומדת תורה היכן אקח את הכוחות?

פעמים רבות כאשר אני קוראת תובנות של אפילו גדולי ישראל, עוברת בי תחושה של ניתוק מהחיים עצמם. ואולי דרכי חיים רבות שהתקבעו בעם ישראל נקבעו בגלל שהודרכו ע"י אנשים שישבו בבית המדרש ופחות חוו את מציאות העולם. לכן יש לנו הרבה מוסר אביך, ומעט מאד תורת אימך.

זכינו לחיות בדור שתורת אימך מקבלת קול חזק יותר מיום ליום.

בבית המדרש "תורת אימך", אנו בוחנות סוגיות בהלכה ובהגות היהודית, השתלשלותן מהעבר, והרלוונטיות שלהן לעולמנו. מתוך מטרה לשמר את תורת "ישראל סבא", ומתוך הבנה כי הנחיות שלא מתאימות לדור גורמות תיסכול שמוביל לעזיבת דרכי התורה אצל אמהות רבות וילדיהן בעקבותיהן. ומתוך הבנה כי אנו עוד חוליה בשרשרת, עלינו להתחבר אל השרשרת מהעבר אבל מתוך חכמה של חיבור אל החוליה הבאה ולא רק הקודמת.

ההבנה לצורך הקמת בית המדרש הגיעה מתוך התקלות רבת שנים בתופעות חברתיות, בהם ראינו את האמור לעיל.

אני מזמינה אתכן להצטרף אלי לתכנית של שבוע , סמסטר או שנה.

התכנית הקרובה מעבר לפינה

14-17 לאוגוסט 2019, י עד י"ג אב. בתאריכים אלו ישנו בונוס נוסף, והוא פסטיבל הכליזמרים המתקיים כל שנה בצפת.

כך שביום נוכל ללמוד ובערב ליהנות מהופעות איכותיות בחינם.

להיכרות ראשונית, פרטים והרשמה צרו קשר

מרים דרורי 054-8048602

Similar Posts

השאר תגובה