תורת אישביץ לפי הרב שלמה קרליבך

תורת איזביצא והרב קרליבךר מרדכי יוסף לייענר

הרב שלמה קרליבך נהג לתבל את תורותיו בלימוד מספרי רבי נחמן ואדמורי איזביצא, במבטא  האידישאי פולני זה נשמע כמו אישביץ וכך אנו הוגים את השם.

שמעתי מפיו כי באחת מפגישותיו שאל אותו הרב צבי יהודה קוק, מה הוא מלמד את "ההיפים" כשענה לו הרב קרליבך, ליקוטי מוהר"ן וספרי אישביץ, אמר הרב צבי יהודה, כי ספרים אלה היו מונחים תדיר על שולחנו שכל אביו!

אהבתו של הרב שלמה לחסידות איזביץ לא בכדי היתה. סב סבו שגם לו קראו שלמה קרליבך היה חסיד איזביץ בעצמו. הסבא גויס בכח לצבא הפולני, לאחר שהתעללו בו החיילים הגויים וניסו להכריחו לאכול חזיר,   על צוק בגבול עם גרמניה, קפץ מן הצוק. החיילים הנאצים אפילו לא טרחו להסתכל ולרדוף אחריו כיוון שהיו בטוחים שנהרג, אך הוא ניצל בנס ומצא את עצמומעבר לגבול. כשעבר את הגבול מישהו הציע לו לקנות שק קמח בדיוק בסכום הפרוטות שהיו לו בכיס. הוא קנה את הקמח , מכרו וקנה שני שקי קמח ומכרם, וכן הלאה. כך התעשר בדרך נס, בתוך זמן קצר מאד.


ריטריט מדיטציה יהודית בנהריה

  • מוזיקה
  • אוכל בריא
  • חווית גופנפש לא רגילה

054-8048602 מרים


בתחחילה השרף מקוצק והרב מרדכי יוסף ליינר היו חברותות וקרובים בלב ונפש. אך פרש מקוצק בעקבות הסתגרותו של השרף מקוצק וסירובו לקבל תלמידים לשיחה. כך הקים חסידות חדשה.

עיקרי תורתו נכתבו בספרי מי השילוח. והורחבו על ידי בנו, רבי יעקב ליינר בספר בית יעקב. אחריו הוסיף וכתב רבי צדוק הכהן מלובלין ספרים רבים בהם נקודות מתורתו.

מי השילוח עסק רבות ביחס בין חופש הבחירה הפתוח לכל בכל עת ובכל שעה להחליט כיצד ינהגו בכל רגע ובין הדטרמיניזם המוכתב מן העובדה שהקב"ה הוא "קורא הדורות מראש" יודע בעצם מה נבחר, ומעל זה מכון את הבחירה שלנו על פי התוכנית שהותוותה על ידו בשעת בריאת העולם.

ניתן לחזק את הסתירה בשאלה קיומית, אם חטאי היה רצון ה', למה בכלל להתאמץ?

תורת איזביצא באה ומדגישה כי אנו נשפטים על פי כמות המאמץ שאנו עושים כדי לברר את הדבר הנכון. ואם היה לי ברור כי הפעולה שעשיתי נעשתה לשם שמים וללא כל פנייה אישית, לא לכבודי ולא לטובתי האישית, הרי שאין לי להרהר אחרי התוצאה שייתכן שהיתה נפילה בחטא.

במילים יותר פשוטות עלי מוטלת האחריות בכל רגע לעשות את הדבר הנכון לרגע זה, ייתכן שאקלע פעמיים לסיטואציה דומה והמענה שלי יהיה שונה בכל פעם בגלל שאני צריך בכל פעם לשאול את עצמי מה אני צריך לעשות עכשיו.

הרב קרליבך נהג להדגיש את הנקודה הזאת שוב ושוב, בכל מצב ובכל מבחן בחיים התשובה יכולה לבוא רק משיקול של מה נכון לי ברגע זה ולכן לפעמים עבודת ה' תגיד אידיאלים גבוהים יכולה לעיתים לסתור מצוות. אם אני הולך לתפילת מנחה ברגע האחרון לפני השקיעה ובדרך אני פוגש עני רעב האם אטפל בו מייד או שארוץ למנחה ואשאיר אותו לאחר כך. לפי תורה מוסרית זו אבחר לוותר על התפילה.

יש לציין כי סתירות מעין אלה, היה הרב שלמה אומר, אי אפשר לפתור על ידי אלגוריתם פשוט, כגון שולחן ערוך, זה מותר וזה אסור. הוא דורש עמקות של המחשבה, והתמסרות מלאה לריבונו של עולם.

ואין זה מספיק לחיות לפי קודים תורניים או לחפש את הקב"ה בשביל עצמי. לא בשביל העולם הזה וגם לא עבור העולם הבא. אלא אני חייב להיות מוכן לאבד את העולם הזה ואת העולם הבא, כדי לעשות את הדבר שנראה לי הכי מוסרי בכל רגע. כל מה שישבידי זה המצפון שלי ועולם הערכים שיש בידי באותו רגע. יכול להיות שברגע אחר מערכת הערכים תשתנה. אך נקודת הלב הפנימית המנחה אותי היכולת שלי לרצות את הטוב. ולפעול בצורה חסרת אנוכיות ואלטרואיסטית לחלוטין.

לרוצים להעמיק בתורת מי השילוח ובית יעקב מוזמנים להגיע לשיעור שבועי

בבית אהבה ותפילה בצפת

בימי חמישי  בשעה17:30

לפרטים 054-8048602

Similar Posts

השאר תגובה